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日本ユニセフ協会
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アフガニスタン
学校への攻撃、昨年192件、前年比3倍に
学齢期の子どもの約半数、通学できず 第3回学校の安全に関する国際会議(於:スペイン)にて
ユニセフ、学校への攻撃停止と教育の保護求める

【2019年5月28日  カブール(アフガニスタン)/マヨルカ(スペイン)/ニューヨーク発】

ユニセフ(国連児童基金)は本日、アフガニスタンにおける学校への攻撃件数が2018年には192件と、2017年の68件の3倍に上ったと発表しました。2015年以降、学校への攻撃件数が増加したのは初めてのことです。

教育への攻撃

[DRAFT CAPTION] Zanogra CBE Cluster, Surkhrod District, Nangarhar Province, Afghanistan – 10 April 2019 (Release form acquired – spelled Kayenat) Credit: Marko Kokic Ka’enat, 12-year-old grade 4 student in Zangora CBE cluster in Nangarhar, a province in eastern Afghanistan. She and her family escaped the fighting in Shinwar district of Nangarhar province, Ka’enat and her family arrived at Jalalabad 2 years ago. Ka’enat feels happy to be sitting in a classroom, what she couldn’t do back in her village.   Education for girls in many areas in Afghanistan like Shinwar, where Ka’enat is coming from are banned or threatened. The ongoing conflict, violence, as well a bombings and explosions prevent many parents sending their daughters to go to school.  Settled in Surkhrod district of Nangarhar, Ka’enat attends a class in the CBE cluster in Zangora, Surkhrod. Although many students are live with insecurity and are take great risks by coming to class each day, Ka’enat remains committed to pursuing her education. “I like Pashto language as a subject and I like learning new languages to be able to communicate with everyone,” says Ka’enat.  This CBE cluster, supported by UNICEF provides education opportunities to many IDP students and returnees who have missed their education opportunities where they came from.    There are 1,020 girls and 751 boys (1771 students) studying in Zangora CBE cluster. This cluster was established in 2015 in Zangora area of Surkhrod district in Nangarhar. It has and 47 teachers in total, including 18 female teachers. Classes are held in tents. Students in this CBE are from different districts of Nangarhar and Kunar provinces who fled their hometown due to protracted conflict. In emergency situations, UNICEF establishes temporary learning spaces, supplies tents, hires teachers, provides training to the teachers and school supplies to students. UNICEF supported to establish the CBE, provided tents and school supplies to stu

© UNICEF/UN0309029/Kokic

教室の椅子に座り、穏やかに微笑む12歳の女の子。2年前、戦闘地域の村から家族とともに避難してきた。村に住んでいたころは教育を受けることができなかったという。

「アフガニスタンでは、教育が攻撃されています」とユニセフ事務局長ヘンリエッタ・フォアは述べました。「学校施設への容赦ない攻撃、教員の殺傷や拉致、そして教育に対する脅しは、一世代の子ども全員の夢や希望を破壊しているのです」

終わらない紛争と全国で悪化する治安状況により、昨年末までに閉鎖された学校は1,000校を超えました。その結果、子ども50万人が教育を受ける権利を奪われています。

学校への攻撃が増加した理由のひとつとしてあげられるのが、2018年の議会選挙において、学校が有権者登録や投票所として使用されたことです。

学齢期の子どもの約半数、通学できず

ユニセフが支援する学校で学ぶ女の子たち(アフガニスタン・ナンガルハル県)

© UNICEF/UN0309018/Kokic

ユニセフが支援する学校で学ぶ女の子たち(アフガニスタン・ナンガルハル県)

アフガニスタンの7歳から17歳の子ども推定370万人、学齢期の子どもの半数近くが、学校に通っていません。

治安の悪化、高い貧困率、女の子に対する根強い差別が、2002年以降初めて未就学率の増加をもたらしました。そして、学校に通っていない子どもの約60%を女の子が占めています。

ユニセフは政府ならびにパートナー団体と協力して、非公式かつ学習促進を目的としたコミュニティを基盤とした教育を提供しています。コミュニティ内の施設や家庭で教室を開くことで、通学時の治安上の危険を減らすことにも繋がっています。

スペインでは本日から、第3回学校の安全に関する国際会議が開催されるにあたり、ユニセフは、あらゆる学校への攻撃を終わらせ、すべての紛争当事者には、武力紛争下においても教育を保護するよう、強く求めます。

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